Runestenen

6.10.09

Saxildsvej


Lizzy Hohlenberg, som var nær veninde med Helga Ancher og hendes forældre, Anna og Michael Ancher, boede i mange somre til leje i Saxildsvej 7, men Lilly, min svigermor, var barn. Hun var en dygtig pianist og havde været spillelærerinde for kronprins Frederik og prins Knud.

Dette Oliemaleri er fra 1905, billedet er udstillet på Skagens kunstmuseum.
Damen som sidder og læser er Lizzy Hohlenberg.
Lizzy Hohlenberg spillede tit og ofte klaver for familien Ancher, hvor hun specielt praktiserede Mozart.
Billedet er af impressionistisk art, ikke på grund af lyset, som kommer ind fra venstre og skinner både på stolen, gulvet og sofaen, men nærmere stemningen, som kan kaldes en dæmpet impressionistisk stemning, der gør maleriet til impressionisme. Billedet er meget elegant og præcist gengivet med yderst naturtro valmuer. Vi bør også lægge mærke til Lizzy Hohlenbergs ærme som genspejlninger sig i bordets skinnende overflade.
Billedet er uden den store energi og spænding, men snarere lagt an på den elegante – stillestående stemning der eksisterer i billedet.

21.3.09

Vintervemod

Set det har jeg,
månen på himlen,
Hindsted Herreds
snelyse marker,
gå her burde man,
ens ven med sig.
Snetunge skyer
driver i vest,
spejderminder
stærke sig melder;
månen fra Visse
evigt jeg husker.
Videre nordpå:
Gravlevdalen
snelys sig sænker
under skoven,
hedebakkerne
mørke luder,
Tingbækbakken
lys sig hæver,
månen belyser
venligt alt.
Endnu jeg husker
den natgule måne
lavt over granerne
før den sig sænked'
under kimingen;
netop var det
denne dal;
vandre her må man
i månelys nat
for at mindes
og nyt opleve,
der også engang
selv bør mindes.

Etiketter:

11.2.09

Mere wellness

8.3.08

Fundraising

Egentlig et fantastisk begreb. Hvor kan man bruge lang tid på det. Så gik den lørdag aften. Håber der kommer noget godt ud af det.

6.9.07

Har nu holdt to kurser i brugen af slægtshistoriske baser med i alt 15 kursister.
Fjernadgang til betalingsbaser og forny pr. sms er også kommet i gang.

2.7.07

Bibliotekshistorie

Der er godt nok sket meget her i foråret:
  • Notifieren kom til at køre igen
  • Påmindelser kom i gang
  • Betaling via web kom i gang
  • Feriefravær kom i gang
  • Ris og ros-formular kom på hjemmesiden
  • Bloggen kom i gang
  • Infoskærmene kom i gang
  • Vi fik eksporteret Hardsysselsbasen til DBC
  • Fjernadgang er lige på trapperne

29.6.07

Teammøde: Orienterede om projekt Dansk Lokalbibliografi i Danbib og eksporten af vores poster til DBC.
Bloggen.
Teamet er med på podcastbølgen. En arbejdsgruppe går videre.
Vagt.
Fin presseomtale af bloggen efter Mortens telefoninterview.
Vi har skiftet visningsformat til komplet visning.

Lagde Rejsebiblioteket på hjemmesiden i går.